Skip to content

1000 uur naar buiten

Van de week kwam ik op Instagram een supertof initiatief tegen: de 1000 uur naar buiten challenge. Uit onderzoek van speelstichting Jantje Beton blijkt dat 3 op de 10 kinderen zelden tot nooit buiten speelt. Vooral kinderen van hoogopgeleide ouders in de Randstad komen zelden buiten. Oeps, ik val in laatstgenoemde sociale categorie. Hoog tijd om dit vreselijke gemiddelde wat omlaag te brengen.

Nou ben ik natuurlijk vóór zoveel mogelijk vrij spel en als het even kan ook buiten. Als kind wist ik niet beter. Spelen = buiten spelen, zonder toezicht van volwassenen. Voor mijn stadskinderen is het toch minder vanzelfsprekend. Ik betrap mijzelf erop dat we best vaak binnen zitten. In de stad vergt het iets meer moeite om een veilige ruime speelplek op te zoeken. Ik breng de kinderen ook regelmatig met de auto naar school. Dat wil ik niet maar ik krijg het in de praktijk gewoon moeilijk voor elkaar om met de fiets te gaan. Voordat iedereen in de kleren is, ontbijt naar binnen heeft, tanden gepoetst, tas heeft ingepakt, gymspullen heeft opgesnort of iets ergers als leeg glazen potje, dat op de valreep nog ergens vandaan moet komen, omdat meester daarom heeft gevraagd en het echt heeeeeel erg is als je het niet bij je hebt en dan is het opeens kwart over 8 en moeten we écht weg.

Dan is de fietstocht nog niet eens begonnen. Vaak moeten we meerdere scheldkannonades, uitlaatgaswolken en bijna ongelukken incasseren om uiteindelijk na een half uur karren, hijgend en bezweet, nèt op tijd aan te komen op het schoolplein. Ja, ik rij op een bakfiets. I know ‘de bakfietsmoeder’ het symbool van het kwaad dat Amsterdam-Noord is aangedaan. Maar dat is een verhaal op zich, daar mag iemand anders weer over bloggen.

Maar die challenge dus. Het idee is om in 2020 1000 uur buiten te zijn. Het klinkt simpel en het is simpel. Gewoon bijhouden hoeveel tijd je buiten bent geweest. Buiten zijn is supergezond. Je vangt zonlicht en daardoor maak je allerlei blije en gezondmakende stofjes aan, je slaapt beter en last but not least je kunt je leven met 10 jaar verlengen door elke dag aan beweging te doen. Gewoon wandelen is al prima, intensief sporten hoeft echt niet. Dat las ik van de week in de Volkskrant. Op de website van de initiatiefnemers kun je een pdf-je downloaden met een tracker. Geen fancy app op je telefoon. Gewoon analoog hokjes aankruisen. Bij ons hangt hij op de koelkast.

Hier mijn goede voornemens voor 2020 om het buiten zijn echt te gaan realiseren:

  1. Werk maken van het ochtendritueel zodat we elke dag ontspannen naar school en werk kunnen vertrekken. Wordt vervolgd op deze blog hoe ik dat ga doen.
  2. Hangt zeer nauw samen met punt 1. Zelf eerder opstaan zodat ik stille tijd met gebed, meditatie en bijbel heb kunnen houden èn koffie op heb voordat de kinderen wakker zijn.
  3. Ook al is het uitputtend toch het Amsterdamse verkeer op de fiets trotseren. Dan tikken we zo een uur (en voor mezelf twee uur want twee keer heen en terug) buitentijd en lichaamsbeweging af.
  4. Doe ik al maar wil ik blijven doen: zo veel mogelijk na schooltijd een uur op het schoolplein of park blijven hangen met thee en koekjes.
  5. Zoveel mogelijk vakanties en weekenden op een natuurcamping doorbrengen i.p.v. in de stad te blijven.
  6. De 1000 uur buiten challenge halen!

De challenge is voor mij een leuke manier om in kaart te brengen hoeveel tijd ik nu echt buiten ben met de kinderen. Hier op deze blog heb ik wel een grote mond over spelen, maar doe ik het ook echt? De proof of the pudding zeg maar. We gaan het zien dit jaar. Wie doet er mee? Ik hou jullie op de hoogte!

Links

Hier kan je je opgeven voor de challenge en de tracker downloaden: https://1000hoursoutside.com/tracker.html

Link naar artikel Volkskrant over bewegen: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/van-niets-naar-een-beetje-sporten-is-heel-goed-en-andere-inzichten-over-meer-bewegen~bf579b01/

Link naar het onderzoek van Jantje Beton: https://jantjebeton.nl/uploads/downloads/onderzoek-buitenspelen-2018-5b150b8761733.pdf

Be First to Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *